Johanna Lindbäck

26 januari, 2017

Bladen brinner #8: Öppna upp världen

Filed under: Bladen brinner — Johanna @ 12:14

BLADENBRINNER_kvadrat_utan eldkonturVårpremiäravsnitt! I 8:an av Bladen brinner blir det nördigt faktaprat med Sarah Sheppard, lite nervöst bildprat (att prata bild gör oss automatiskt nervösa) med Per Gustavsson som illustrerat ”Amy, Aron och anden”, och så pratar Lisa och jag om ekonomin i att skriva böcker. Ganska deppigt ämne för vem har råd att hålla på med det, egentligen? Vi har läst en rapport från Konstnärsnämnden och varit på en dag på Svenska Barnboksinstitutet.

Dessutom försöker jag givetvis få in SKAM så mycket som det bara går.

Här kan du lyssna!

2 kommentarer »

  1. Hej! Jag är en skrivintresserad 16-åring som alltid har drömt om att göra någonting med mening och betydelse, som exempelvis en bok. Frågan är hur jag gör för att undvika skrivtorka? Jag har alltid fullt av idéer, men dem räcker oftast inte längre än till startskedet… Lyckligtvis går jag på en nystartad gymnasielinje med inriktning på just skrivande och författarskap, så jag delar mitt intresse med många i min närhet. Jag skulle vilja veta hur du lyckas hålla historien levande och intressant igenom en hel berättelse samt om du har några allmänna tips?
    Mvh Maria

    Kommentar av Maria — 28 januari, 2017 @ 16:01 | Svara

    • Hej!

      För att hålla uppe geisten och idéerna en hel bok: planera och planera och planera innan du börjar skriva. Du behöver flera handlingar till en bok för det första, och för mig funkar det inte att börja lite på måfå när jag kommit på en enda bra startidé. Jag måste veta vad som händer i mitten och i slutet. Kan inte börja skriva på den innan jag vet det.
      (Flera handlingar: det kan inte bara handla om två pers som blir kära och hur det utvecklar sig. Det måste hända fler saker i deras liv.)

      Allmänna tips: läs asmycket! Dels för inspiration, men också för att tänka igenom hur böcker du gillar är upplagda tekniskt. När är vändpunkter och hur är rytmen och hur blandas de olika handlingstrådarna? Klura på sånt.

      Lycka till!

      Kommentar av Johanna — 3 februari, 2017 @ 11:38 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

