Johanna Lindbäck

14 februari, 2017

Tisdagslista

Filed under: Livet — Johanna @ 18:21

Denna väldigt styvmoderligt behandlade lilla blogg. Nu ska jag göra en sk tisdagslista som jag hittade hos Peppe, och då hette den måndagslista.

1. Sammanfatta din dag och ditt humör i en mening.
Jag har varit sjukt fokuserad och vid gott mod på grund av hårklipp och fint väder och flyt i arbetet hela dagen sen kl 07.20 då jag stämplade in.

IMG_19012. Tipsa om två kulturgrejer (litteratur/film/musik/konst et.c.) som du nyligen uppskattat.
Säger filmen ”La la land” först pga jättehärlig.
Eftersom jag fortfarande är så inne på SKAM blir mitt andra tips norska NRKs P3-Skampod. Jag lyssnade på avsnitten kopplade till säsong 3. Tycker det var skitkul att höra norrmän prata om serien, och älskade att de spelade in podden ca 2 min efter de sett avsnittet. Det var mycket känslor! Alltid bra snack i panelen också.
(Den finns på alla vanliga poddställen.)

3. Ge varsitt exempel på nånting du är rädd för, retar dig på och ser fram emot.
Rädd för: världsutvecklingen. Trump och allt i den kalibern.
Retar mig på: hmm, vad ska jag välja? I vardagen, folk som låter sina ungar spela spel eller lyssna på mobilen utan hörlurar. Jag blir skitirriterad.
Ser fram emot: vi ska spela in nya Bladen brinner-avsnitt imorgon. Det blir kul, hoppas jag. På papperet ser det bra ut.

4. Berätta om fyra av dina intressen, hobbyer eller ämnen du gillar.
1) Saker som är kopplade till podden som att få prata med författare om deras skapande. Alltid så sjukt spännande och roligt. Älskar överlag allt med podden eftersom jag får göra och prata om precis vad jag vill.
2) Kan man säga ett land som ämne? I såna fall Norge. Fick en riktig Norge-boost när jag var i Stavanger förra veckan. Vill åka tillbaka! Inom ämnet Norge puttar jag även in att läsa böcker av norska författare, och gärna på norska.
3) Har haft så sporadisk tid för träning senaste tiden, men sån indoor walking som jag kör på Friskis, alltså i ett gruppass. Det är så skönt! Älskar den träningsformen.
4) Måste ju ta läsa som sista. Har legat på min topplista över bra aktiviteter sen jag var sju år och lärde mig läsa.

5) Beskriv dig själv med fem ord.
Bestämd, otålig (men försöker jobba på det), snabb, lugn, hoppas snäll.

Jag är lite kluven till beskrivningen snäll, och just om kvinnor. Alltså man vill ju vara snäll, man ska vara det, men gör det något om man inte listar det som en del av den här beskrivningen? Det är mer utmanande och provocerande för en kvinna att uppfattas som bestämd än som mild och vän och snäll.
Men oavsett, jag försöker vara snäll.

(Bilden har absolut inget med inlägget att göra, men den är från Umeå och den stan är ju fin.)

2 kommentarer »

  1. Jag förstår vad du menar, men snäll är aldrig fel, tycker jag ändå. Som Ricky Gervais säger i Derek (en fantastisk serie där han INTE spelar ett as för en gångs skull) ”Kindness is a kind of magic”. Cheesy, men ganska sant.

    Kommentar av Elin Säfström — 15 februari, 2017 @ 13:56 | Svara

    • So agree! Tänkte mer på könsskillnaderna här, och där det blir lite olika. Men JA, man ska vara snäll!

      Kommentar av Johanna — 19 februari, 2017 @ 14:59 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

