Johanna Lindbäck

23 mars, 2017

Med spenderbyxorna på i Mora

Filed under: Föreläsningar,Frilansliv,Kreativitet,Pengar — Johanna @ 19:04

Visst älskar man uttrycket spenderbyxorna?
Oavsett känsla för det, de byxorna är på nu! I de flesta fall när jag är på författarbesök är det bara för en dag och då hinner jag med typ en fika innan tåget går tillbaka hem. Men nu har jag varit i Mora ett par dagar och plötsligt har jag stött näringslivet här riktigt rejält:
2 fikor
2 middagar
1 sprillans ny Harry Hole-bok för kunde inte hålla mig!
1 pack sockar pga hade visst fula / olika långa med mig, och det gick ju inte
2 besök på simhallen, så jäkla skönt efter skoldagarna

Har också fått höra om en dialektal variant på namnet Erik, nämligen Jerk. De som heter Erik brukar även kallas Jerk som ett smeknamn. Iallafall av äldre släktingar här i Dalarna. Tyckte det var så himla fint? Att det är ett helt nytt namn ju. Och plötsligt fattade jag att en viktig bikaraktär jag tänkt på skitlänge fast aldrig kommit på det rätta namnet till, han ska nu heta Erik med släktingsmeknamn Jerk. Det var som att det öppnade upp massor till den här boken som jag börjat skriva på för ett rätt bra tag sen, men inte kommit så långt i. (Den är en vuxen. Min ångest.) Skitnöjd med den insikten.

Och om man nu tänker: fast du har ju använt namnet Erik förr, hur kan det vara så nytt?, så är svaret: ja, men herregud, då visste jag ju ingenting om Dalarna och hur de tänker här! Det förändrade ju ALLT.

Igår såg jag Rebecka Martinsson-serien på tv4 förresten apropå lokala grejer. Hundpolisen Krister var med, och han har en proteshand. That’s it? Så besviken faktiskt.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

