Johanna Lindbäck

24 augusti, 2017

Och Umeå, baby!

Filed under: Livet,Skrivande — Johanna @ 20:01

Det här var spontant. Ett par dagar i Umeå. Why? Jo, för att jag kom på en bokidé, funderade på den på Gotland, bestämde att den ska utspela sig här i Umeå men har inte varit här på över ett år. Så jag bokade en resa.

Nu har jag valt ut och fotat några specifika bostadshus från alla vinklar, flera gånger om, och oroat mig för att de som bor där skulle vara hemma och sitta med 114 i örat för att rapportera en skum person. Det var jag i såna fall. (Så himla viktigt att hitta rätt hus, och nu har jag gjort det.)

Jag har dessutom besökt en gymnasieskola idag för den passar in i bokidén. Har varit på den förr, men då tänkte jag inte på skrivprojekt så jag ville komma tillbaka. Blev största hallabaloot för jag kontaktade skolbibblan som jag hade kontakt med sen tidigare, och alla som jobbade där blev involverade. Jag fick officiellt besöka dem liksom, och så kunde jag promenera runt och kika, sitta i cafeterian och låtsas-fika, men egentligen tjuvlyssna på eleverna. Och anteckna.

Förutom det här har jag gått och cyklat runt hejvilt och planlöst. Hit och dit. (Till exempel över den här rätt nya bron. Om man med ”rätt nya” menar några år gammal.) Hade sån tur att hotellet jag bor på hade lånecyklar. Det var ju perfekt.

Mitt i allt det här lyxiga drabbades jag tyvärr också av någon slags ”men varför håller jag på med det här, så onödigt, vem bryr sig om böcker i allmänhet och mina böcker i synnerhet?”-dipp, men tänker att det kanske är den vanliga ”har nyss lämnat bok till tryck och går in i depp”-känslan. Jag hoppas ju det. Brukar få en sån. En kombo av separationsångest och tomhet när ett stort projekt är avslutat. Vore ju så tråkigt att inte fortsätta skriva. Speciellt nu när jag har valt ut två fina hus och allt.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

