Johanna Lindbäck

9 november, 2017

B-handlingen är här! Pris ske gud!

Filed under: Skrivande — Johanna @ 16:22

Igårkväll kom jag på B-HANDLINGEN till min ungdomshistoria. Med den har det varit såhär: jag kom på den stora handlingen (eller A-handlingen, för att följa logiken) i somras och den är skitbra, men jag har saknat vad mer boken ska handla om. Det kan inte bara finnas en tråd i en bok (typ folk som är kära i varandra) för då blir det så tjatigt och enahanda. Det måste vara fler trådar.

Igårkväll skedde det. Efter en frustrerad dag där det varken blev hackat eller malet trillade denna idé ner som en blixt från klar himmel. Den var så bra att jag kunde knappt somna sen. Har fortsatt tänka på det idag och tycker tusan att jag är ett geni – den täpper till alla hål, passar så bra in med den stora handlingen, går att göra så mycket dramatik av. Ja jävlar! Berättelsen bara öppnade sig.
Älskar de ögonblicken. Allt är tydligt som en vältrampad stig, man vet precis vart man ska. Nu är det bara att sätta igång, på den med. (Försöker alltså skriva två saker samtidigt just nu. Vuxen och ungdoms. Får se om det går.)

För några veckor sen var jag på en dramaturgikurs på Författarförbundet, och min förlagskollega Elin Säfström var på samma kurs (fast en annan dag). Hon har skrivit om det, själva upplägget. Mycket smart att tänka på, och mycket hjälpsamt när man ska bygga ihop alla sina trådar och undvika sega partier eller konstiga upplösningar.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

