Johanna Lindbäck

28 september, 2010

Le skrivgrupp

Filed under: Skrivande — Johanna @ 09:00

Jag fick en fråga av Annelie om min skrivgrupp. Hur går det till och hur började den?

Hur det går till: vi träffas typ en gång i månaden. Vi är 4 st. Alla skriver för ungdom, 2 av oss gör det på norska (men de bor här i Sthlm). När vi ses så kan vi antingen läsa upp ett avsnitt ur något man håller på med, eller också dra igenom ett projekt och få feedback. Man kommer på förvånansvärt mycket av att formulera saker högt när man kanske bara tänkt tyst på dem förut. Ibland är det någon specifik sak vi pratar om. Ibland är vi bara flummiga och pratar skrivande i allmänhet. Sista gången hade vi temat om pauserna, och det blev ju skitspännande.
Vi har inte så att vi skickar material innan och så ska alla läsa det före träffen.
En sak vi alltid har: fika.

Hur började den? Jo, Gunnar frågade om jag hade lust att vara med för han ville dra ihop några ungdomsförfattare och han kände I, en av de norska författarna. De hade pratat om det. Jag var givetvis intresserad.
Det här var nog förra hösten, eller var det i förra våren? Ja, men minst ett år sen iallafall. Vi har hållit på sen dess med uppehåll för sommarlovet.

När våra böcker kommer ut så har vi utdelning, alla får ett ex. Jag har hittills delat ut 1 av mig, fått 2 av I, och nu 1 av Gunnar. Alla de har kommit till under tiden som vi haft skrivgruppen. Roligt!

Det som är så bra är att vi alla skriver för ungdomar, och att vi alla är antagna författare. Inte för att det är fel på icke-antagna, men i den här gruppen så har vi alla hållit på några år och fått ut några böcker, och det blir bra samtal mellan oss då. Vi ligger ungefär på samma erfarenhetsnivå, eller vad jag ska kalla det.

Jag rekommenderar verkligen att försöka få till sånt här om man skriver! Bra med feedbackmöjligheter och bra att få inspirationspuffar med jämna mellanrum.

2 kommentarer »

  1. Tack! Låter som guld för vilken skrivande människa som helst. Jag håller just nu på med några olika manus och sitter som bäst och funderar på vilka människor som ska få läsa dem innan jag skickar till förlag. Men att ha en grupp att diskutera med under hela skrivprocessen låter idealiskt. Kan förstå att det är bra med samma ”erfarenhetsnivå”. Jag är själv lärare/skribent som försöker ta steget mot att skriva skönlitteratur för barn och ungdom. Vore intressant att hitta likasinnade…

    Kommentar av Annelie — 28 september, 2010 @ 11:21 | Svara

  2. […] vs. det gemensamma skapandet. Författaren Johanna Lindbäck  berättar idag mer om sin grupp i ett inlägg på sin blogg. Jag blir sugen på att försöka dra ihop en egen grupp, för ännu inte publicerade författare […]

    Pingback av Dra igång en skrivgrupp? | Annelie Drewsen — 6 juli, 2014 @ 16:32 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Lämna en kommentar

Blogg på WordPress.com.