Johanna Lindbäck

21 juni, 2012

Tur och retur Mölnlycke

Filed under: Ego,Föreläsningar,Frilansliv,Läsa,Livet,Välkommen hem — Johanna @ 21:36

Idag gjorde jag säsongens sista författargig, och vilken avslutning det blev! Steg upp jättetidigt och åkte hemifrån 06.18 för att boarda tåget mot Göteborg och Mölnlycke. Där hade biblot ordnat ett läskollo i dagarna två för ungdomar. Inte övernattning, men två dagars bokprat, boktipsande och läsande. (Visst låter det fantastiskt?!) Jag skulle komma dit som avslutning under eftermiddagen.

För det första: lämnade ett superfint somrigt Stockholm och åkte sen genom ett f**king VYKORT. Svensk vacker sommar nonstop i fyra timmar. Det var gröna ängar, blå himmel, gulliga städer, gulliga byar, blått vatten, sommarfräscha snygga svenskar. Det var heeeela baletten! Så. Fint.

För det andra: kom fram till Mölnlycke helt enligt tidtabell och tillbringade sen 3 timmar med 10 tjejer i åldrarna 12 – 14/15 (gissar jag) och 3 biblosar. Jag hade höga förväntningar för såna här skrivarläger och liknande brukar alltid vara jätteroliga att prata med. Så även denna gång! Fick så himla många bra frågor, hade så himla kul. Det enda jobbiga blev ju då när jag än en gång fick stå till svars för att nej, jag har inte läst mer än första Harry Potter och inte sett filmerna. Men vi kunde snabbt repa oss från det och gå vidare. Det var superroligt! De hade alla läst eller börjat läsa ”Välkommen hem” men några hade även läst flera andra av mina böcker, så frågorna var verkligen om specifika detaljer. Sånt är så kul!
Det fina vädret höll i sig i Mölnlycke så sista timmen kunde vi gå ut och sitta på filtar och prata. Ja, det var som den idyll det låter som.
Såna här dagar är författare världens bästa yrke. Bibliotekarie också tror jag, för de var jättenöjda med sitt läger. Det här var första gången de körde, men jag tror inte det blir sista. Gud, vad jag hade velat gå på såna här saker när jag var tonåring! (Ja, även nu när jag är vuxen är det ju en dröm. Bokkollo!)

Det här var också en dag när jag skulle utföra ett test. Går det att åka tåg utan att länsa godishyllan? Är det fysiskt genomförbart liksom? Det kommer nämligen som en betingad reflex för mig. Tåg = äta massa godis.
Var ståndaktig nästan hela vägen, för vet ni, Starbucks finns på Göteborgs centralstation! Starbucks!


Där kan vi också snacka reflexer. Jag måste nämligen gå in på alla Starbucks jag ser. Iallafall om de befinner sig utanför NY.
På ditvägen funkade det bra, då blev förmiddagsfikat en nyttig yoghurt.

På eftermiddagen…

Men vem vet när jag kommer att ha chansen nästa gång? Det kan ju vara först i september. Månader dit.
Jordgubbsfrappucinon med grädde. Jag dör ju vad god den är!

Och sen bara, en bild på kvällsmackan hemma. Fick sånt ansjovislängt när jag satt på tåget. Gott som tusan! (Håller detta på att bli en matblogg?)

Glad midsommar!

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Lämna en kommentar

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.