Johanna Lindbäck

19 april, 2011

En idé för högstadiet: föreläsning för läsintresserade

Filed under: Föreläsningar,Förhoppningar,Livet — Johanna @ 07:22

När man är ute i skolor jobbar man i princip alltid i helklass (vad jag vet iallafall), och det kan vara både bra och dåligt. Jag förstår ju absolut poängen med att hela klassen ska lyssna, men om det är en klass där några väldigt högljutt hatar att läsa och andra väldigt tyst älskar att läsa*, då är det oftast himla synd om läs-älskarna.
Högstadieklasser är faktiskt svårast. På gymnasiet kan det självklart också finnas de här grupperingarna, men då är barnen lite mognare, lite mer medvetna, och behöver inte hålla på och mopsa sig hela tiden med det. På högstadiet, inga spärrar.
Så varför inte skippa helklasstänket och plocka ut någon grupp med elever som är intresserade? De läser ju oftast galet mycket och snabbt, så man kan göra bra förberedelser och det kan bli en helt annan typ av samtal än i den där stora gruppen. Jag ska börja föreslå det här själv när jag blir kontaktad av skolor. Vanliga klassprat kan varvas med specialgrupper.

* Sen finns det ju också:
Klasser där alla är ungefär lika måttligt intresserade / ointresserade, men där de flesta ligger på ganska lika nivå = inga problem.
Klasser där alla är hyfsat intresserade, eller så inne i skolans kultur att även om de inte gillar böcker så hänger de med på pratet utan protester = inga problem.
Det är de klasser med väldigt olika nivåer som är jobbigast. Nu tänker alla ”men duh!” och så här är det ju hela tiden, och visst är det det. Men jag menar så här, man satsar pengar för att ta dit kultur (tex en författare), så varför inte göra det bästa av det vid det tillfället? Jag är ju bara i en klass i 50-60 min, och det är frustrerande att så mycket energi ibland går åt att hålla koll på de trötta, uppstudsiga, bröliga elementen och ha en dialog med dem så de inte toklessnar. Under tiden sitter några tysta flickor och pojkar och typ tindrar med ögonen men de får bara små smulor mot vad de hade kunnat få.

2 kommentarer »

  1. Låter vettigt tycker jag!

    Alternativt ha en mindre grupp med de som inte är läsintresserade för att kanske kunna väcka deras läslust? Jag tror dessa skrikhalsar ofta har många issues med sig själva, de har dåligt självförtroende och vet inte riktigt vilka de är och vad de står för. Om de fick sitta i en väldigt liten grupp så tror jag de skulle våga ta in något nytt, i en helklass tror jag helt enkelt inte att de vågar visa sig ”svaga”.

    Kommentar av Sofia — 20 april, 2011 @ 08:58 | Svara

  2. Jag förstår dig, helt och fullt. Jag tror vi på skolorna skulle vilja detsamma. Ibland går det, ibland inte. Skapande Skola pengarna som kan användas till t.ex. författarbesök har ju vissa krav som att en aktivitet ska erbjudas till alla elever på en skola. Visst kan man ibland strunta i det men allt ska ju vara likvärdigt. (Om det inte är sport, då ska de bästa väljas ut!) Ett stort plus är att det efter ett författarbesök ändå är många av de ”läsovilliga” som faktiskt kommer och frågar efter ”En sån dära bok som den dära författaren pratade om”. Jippy jay säger jag och plockar fram den.

    Kommentar av Astrid — 3 maj, 2011 @ 14:43 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

%d bloggare gillar detta: