Johanna Lindbäck

14 mars, 2013

Bokbuffé i Höllviken

Filed under: Föreläsningar,Läsa — Johanna @ 20:11

hollvikenNu har jag varit i Skåne i 2 dagar, i superfina Höllviken precis bredvid Skanör Falsterbo. Vattnet, husen, ljuset, åh! Vill åka tillbaka dit när det är mer sommar. Och Skåne överlag, gud så fint det är. Jag behöver liksom bara se en vidd och ett vindkraftverk för att jag ska bli på bra humör. Och om jag sen ser en Skånelänge så är min spontana tanke  ”åh! är det där Knausgård bor?!”. Alltid på spaning efter Knausgård.

Skolbiblosarna i Höllviken hade fixat en riktigt maffig bokbuffé. Åk 7 fick komma dit och lyssna på mig i en timme och sen få bokpresentationer i en timme. Tanken var att de skulle gå därifrån och ha med sig minst en bok och vara lite, eller helst mycket!, peppade på att läsa.

En del lånade utan problem maxantalet 4 böcker (maxantal för att det inte skulle ta slut), medan andra inte var lika lättflirtade. Det var ju hursomhelst en väldigt ambitiös ansträngning som förhoppningsvis bär frukt. Och JAG hade jättetrevligt om jag ska lägga en egoistisk värdering på det. Alla klasser hade börjat läsa, eller läst klart, en av mina böcker, och det kom en massa riktigt bra frågor. (Det blir verkligen alltid mycket bättre med förberedda klasser.) Hoppas att eleverna fortsätter läsa som tusan nu bara. Go, Höllviken!

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

