Johanna Lindbäck

13 november, 2015

Liten författarturné i Luleå och Arjeplog

Filed under: Föreläsningar,Frilansliv,Jan Svensson — Johanna @ 14:16

Den här veckan har det varit norra Sverige för hela slanten. Måndag och tisdag i Luleå, på stadsbibblan och på Tunaskolan. Det är den skola ”Jan Svensson” går på, och jag träffade hela mellanstadiet i en storsamling. Lärarna hade börjat högläsa boken i alla klasser och kommit ungefär halvvägs. De berättade att barnen hoppar till varje gång skolan eller Tunastigen nämns, och speciellt årskurs 4 för de är i Jan Svenssons klassrum. (Alla placeringar är beskrivna i boken.)

Tror det här var min mest intensiva mellanstadieträff någonsin? De brukar alltid ha skitmånga frågor, men i tisdags var det nog rekord. Jag pratade i kanske tio, femton minuter om hur jag gått runt och spanat på området, fotat, fått komma på rundvisningar på skolan minst två gånger eftersom de har en sån snäll bibliotekarie där. Sen tog de 6 klasserna över. KULSPRUTETEMPO med frågor. Vi höll på i en timme. JAG var då riktigt trött efter det.

bild-2Senare på eftermiddagen tog jag bussen upp till Arjeplog, och träffade högstadiet och mellanstadiet där i två dagar. Också intensivt. Och så speciellt! Jag har aldrig varit där förut, men nu på två dagar har jag fått höra mycket om testarna, alltså biltestarna, som kommer dit på vintern och i princip bär upp hela samhället under några månader. Flera hotell har bara öppet under vintern på grund av dem (inte på sommaren, då är det för lite folk), och de har tom fått bygga till våningar. Flera ortsbor hyr ut sina hus i några månader också och tjänar bra med pengar på det. Restauranger plus affärer tjänar extra mycket. Så fascinerande med denna industri!

Arjeplog i sig var också så himla vackert. Det ligger vid Hornavan. Det hade kommit lite snö. Solen strålade (ena dagen). Hon som bokat mig och skötte hela ruljangsen med hämtning och skjuts och mat och allt sa direkt att jag säkert skulle bli så förtjust att jag ville komma tillbaka på semester sen själv. Inte helt omöjligt! Det var ungefär som Norge = andlöst vacket.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

