Johanna Lindbäck

22 augusti, 2013

En till fråga jag aldrig får: könsroller!

Filed under: Livet,Misc — Johanna @ 07:24

IMG_1219Drömintervjuare: Jo, Johanna, du säger ju att du hatar budskap i böcker, men visst är det så att du smyger in lite dolda budskap här och där ändå?

Jag: Haha, visst är det så, Drömintervjuare!
I till exempel ”Lite ihop” så har jag stoppat in en rad coola tjejer. Först tänkte jag att Majkens fiollärare skulle vara kille, och att hon skulle vara hemligt förälskad i honom, och att det var därför hon ville fortsätta med sin fiol trots att det är töntigt. Men sen… äh, det vore ju så förväntat? Jag gjorde fiolläraren till kvinna istället. En cool tjej som heter Izzy och som Majken beundrar för hur hon är, vad hon gör och för hennes stil. Hon vill bara hänga med Izzy så mycket som möjligt. Därför måste hon ju också fortsätta med fiolen.
Sen fick Majkens storebrorsa en tjej som heter Ida. Hon pratar bla om Bechdel-testet. Och sen fick Majkens låtsas-kille Ivan en storasyrra som heter Liv, och hon är också så skön och tuff i största allmänhet.
”Lite ihop” har helt enkelt tjejer vart man än vänder sig, och alla är de framåt och inspirerande och såna som jag skulle vilja känna. Plus att Majken är skitcool själv. Hon har integritet och egen vilja. Även om jag inte gick runt och tänkte att jag skulle skriva en bok om feminism, blev den ganska smygfeministisk.

Och i ”Som om jag frågat” är det Johns pappa Henrik som är den framstående föräldern. Det är han som pratar mest med sin son, och som varit den närvarande vardagsföräldern på grund av att mamman jobbat mer och gjort karriär. Hon är också med i sonens liv och är absolut ingen dålig mamma, men Henrik är den som lämnat och hämtat och lagat mat och fixat allt sånt.
Slump? Noooo. Inte alls.

Plus att mina killar i böckerna generellt är lite mer försiktiga och ängsliga och tjejerna är de som tar initiativ och pushar på.
Slump? Såklart inte.

Ja, och så har vi det faktum att inga tjejer i mina böcker någonsin kommer att stå framför en spegel och noja över hur de ser ut, och mer specifikt undra: är de för feta?
NEJ. Det är de inte.
Men vi behöver inte ens tänka på det där. Tänk på något vettigare. På att plugga! Det leder oss alla mycket längre framåt än om vi kämpar i flera år för att gå ner 10 kg.

Häromdagen när jag blev intervjuad på riktigt fick jag för övrigt denna ursvåra fråga till enkätrutan (det om ålder, och var man bor och så): Vad lyssnar du på?
Shit, vad jag fick tänka! Sen drog jag till med min räddningsplanka Robyn, som jag ju verkligen lyssnar på, men nu har jag sagt just henne cirka alla gånger vid såna här tillfällen. Musik är så svååårt.

4 kommentarer »

  1. Blev oerhört glad över det här inlägget. Och inte bara för att jag skrattade högt åt inledningen! Jag är så glad över att det finns folk (du) som tänker på de här sakerna och liksom gör konst av det. Den här boken ska jag själv läsa och sen ska jag komma ihåg att tipsa mina tjejer om den när de blivit lite äldre.

    Kommentar av Sofia — 2 september, 2013 @ 11:40 | Svara

  2. Jag älskar smygfeminism! Älskar även osmygvarianten, men ibland måste en ta till knepen för att rädda världen och krossa patriarkatet. Heja dig!

    Kommentar av Anna — 3 september, 2013 @ 10:12 | Svara

  3. Jag säge: like like! på dessa kommentarer. Och jag tror att smygfeminism ofta är effektivare, för om man säger F-ordet blir många så galna och man kanske inte alltid är ute efter DEN diskussionen.

    Kommentar av Johanna — 3 september, 2013 @ 10:17 | Svara

  4. […] vara medveten om kropp och sex och relationer, men inte alls vara där än. Ja, och så om en massa bra tjejer. Plus att jag ville att det skulle vara […]

    Pingback av Stor förväntan, blixtsnabb tröttma | Johanna Lindbäck — 4 september, 2013 @ 20:42 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

